Friday, May 7, 2021

Belajar di Jerman: Ujian Bahasa TestDaF (Bahagian 2)

Dalam Bahagian 1, penulis telah memberikan pengenalan tentang TestDaF. Di sini pula, penulis mengupas struktur TestDaF mengikut bahagian.
Laman ini dapat dilihat dalam keadaan terbaik jika dibuka atas PC.
 


Disclaimer and Resources

For the media sources below, I used the direct URL to the examples given on the official TestDaF website. I did NOT download and re-upload these example media. The URL to the MP4-formatted videos are embedded into the HTML file used to construct this blog post.
The videos to these examples are available from this page: Vorbereitung auf den digitalen TestDaF (2021-05-08).

Struktur TestDaF digital

Berikut ialah terjemahan penulis daripada laman berikut: Der Aufbau des digitalen TestDaF (2021-07-08).
Peperiksaan ini terbahagi kepada 4 bahagian:

  1. Leseverstehen - pemahaman bacaan: 7 Aufgaben (tasks), 34 item, 55 minit
  2. Hörverstehen - pemahaman pendengaran: 7 Aufgaben, 30 item, 40 minit
  3. Schriftlicher Ausdruck - penulisan, 2 Aufgaben, 60 minit
  4. Mündlicher Ausdruck - lisan, 7 Aufgaben, 35 minit

1. Leseverstehen (LV) - pemahaman bacaan

Tema-tema atau subjek-subjek yang dapat dijangkakan:
  • Forschungs- und Projektberichte: laporan kajian dan projek
  • Kommentare: komentar / ulasan
  • beschreibende und argumentative Texte und Kurzberichte: teks perihal dan penghujahan, laporan ringkas
Terdapat 7 jenis Aufgaben (tasks), iaitu:

Lückentext ergänzen: isi tempat kosong, 5 item



Textabschnitte ordnen: susun perenggan teks, 4 item



Multiple-Choice: pelbagai pilihan, 7 item



Sprachhandlungen zuordnen: padanan lakonan pertuturan, 4 item



Aussagen Kategorien zuordnen: padanan kategori penyataan/pengumuman, 7 item



Aussagen einem Begriffspaar zuordnen: padanan istilah dan kenyataan, 4 item



Fehler in Zusammenfassung erkennen: cari kesalahan dalam teks ringkasan/kesimpulan/abstrak, 3 item.



AWAS:
7 Aufgaben itu akan diberikan mengikut turutan. Calon boleh menjawab sepantas mungkin, tetapi TIDAK boleh kembali kepada Aufgabe yang lepas.
 

2. Hörverstehen (HV) - pemahaman pendengaran

Dijangka: dialog / perbualan antara 1 hingga 3 orang - dari temubual, perbincangan, ataupun potongan daripada kuliah.
Bahagian HV ini mempunyai 7 Aufgaben (tasks) dalam format audio dan video, iaitu:

Kurzantwort: Übersicht ergänzen: jawapan ringkas - pelengkapan (isi tempat kosong) gambaran keseluruhan, audio, 5 item



Kurzantwort: Textstellen zu Begriffspaar notieren: jawapan ringkas - catatan isi-isi penting daripada satu perbualan. Isi-isi itu dikategorikan seperti Forderung (permintaan) dan Argument (hujah).



Fehler in Zusammenfassung erkennen: kenalpasti kesalahan dalam sesuatu rumusan

Selepas mendengar satu rakaman, contohnya daripada satu pembentangan/kuliah.


Aussagen Personen zuordnen: padankan kenyataan kepada orang yang telah mengeluarkan kenyataan tersebut.



Kurzantwort: Gliederungspunkte zu Vortrag ergänzen: pengisian intipati-intipati daripada sesuatu pembentangan/kuliah.



Multiple-Choice: soalan pelbagai pilihan berkenaan satu rakaman audio daripada sesuatu pembentangan/kuliah.



Laut- und Schriftbild abgleichen: perbandingan audio dan teks, contohnya cari perkataan-perkataaan daripada teks yang diberi, tetapi tidak disebut langsung dalam rakaman audio yang diperdengarkan.



3. Schriftlicher Ausdruck (SA) - penulisan

Terdapat 2 bahagian dalam ujian penulisan SA ini, iaitu:

Argumentative Text schreiben: penulisan teks penghujahan.



Di sini calon ujian perlu memberikan hujah-hujah tentang sesuatu topik yang diberi.
Contoh di atas ialah berkenaan aspek positif dan negatif bagi seseorang pekerja dan majikan, apabila seseorang itu kerap bertukar tempat pekerjaan.

Informationen aus Lesetext und Grafik zusammenfassen: rumusan maklumat daripada sesuatu teks dan graf.



Dalam contoh di atas, calon ujian dikehendaki menulis tentang sebab-sebab dan kesan-kesan daripada kematian lebah.

4. Mundlicher Ausdruck (MA) / Sprechen - lisan

Terdapat 7 Aufgaben (tasks) dalam bahagian ini pula.

Rat geben: pemberian nasihat/cadangan



Optionen abwägen: pertimbangan pilihan-pilihan



Text zusammenfassen: rumusan daripada sesuatu teks



Informationen abgleichen, Stellung nehmen: perbandingan maklumat dan pernyataan pendirian



Thema präsentieren: pembentangan (presentation) sesuatu topik/tema, contohnya iklan



Argumente wiedergeben, Stellung nehmen: pengulangan hujah-hujah dan pernyataan pendirian



Maßnahmen kritisieren: kritikan terhadap sesuatu polisi


Sunday, March 14, 2021

Belajar di Jerman: Anggaran kos hidup pelajar bujang

Abstrak

Setiap pelajar universiti juga ialah orang dewasa yang tidak dikecualikan daripada tanggungjawab kewangan. Di sini penulis berkongsi tentang anggaran kos hidup setiap pelajar universiti di Jerman, terutamanya untuk pelajar asing yang bujang. Anggaran ini dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti tempat, masa, dan umur. Penulis sedar bahawa penulis sendiri bukan lagi seorang pelajar universiti (tamat pengajian peringkat sarjana pada awal 2015). Oleh sebab itu penulis telah berusaha untuk mendapatkan maklumat terkini dalam bulan Mac 2021. Pelbagai sumber akan dipetik di sini: laman-laman web dan juga catatan penulis sendiri semasa keluar membeli-belah di Frankfurt. Diharap anggaran ini dapat menjadi panduan awal kepada setiap pelajar Malaysia yang bakal atau baru tiba di Jerman.

(Sila hubungi penulis di facebook atau Twitter @HafizVonPJ untuk meminta izin menggunakan imej-imej dan isi-isi blogpost yang ini atau sebelumnya.)

Rajah 1: Carta aliran (flow chart) perbelanjaan bulanan seorang pelajar bujang di Jerman, dari atas hingga ke bawah [Penggunaan piawai DIN 66001].

Faktor-faktor yang mempengaruhi anggaran (constraints)

  • tempat/lokasi: Frankfurt am Main, Friedberg (Hessen),
  • masa: status carian dalam Mac 2021,
  • umur: umur pelajar bujang tidak melebihi 30 tahun (mempengaruhi insurans),
  • kursus: sarjana muda / sarjana universiti, kursus bahasa Jerman (jangka pendek).

Perbelanjaan minimum bulanan setiap pelajar

Perbelanjaan minimum setiap bulan merangkumi komitmen berikut:

  • sewa tempat tinggal dan kos tambahan (elektrik, gas, haba/pemanas, Internet)
  • insurans kesihatan
  • telefon bimbit + data
  • tiket pengangkutan awam
  • toiletries
  • bahan-bahan dapur

Sewa tempat tinggal

Satu peraturan praktikal atau Faustregel (rule of thumb, general rule) yang diamalkan oleh penulis: sewa bulanan seharusnya KURANG daripada 1/3 (33.33%) daripada wang poket bulanan masing-masing.

Asrama pelajar selalunya ditadbir oleh Studentenwerk: satu organisasi dalam setiap universiti di Jerman. Sepanjang pengalaman penulis, permintaan untuk bilik sewa asrama pelajar adalah sentiasa tinggi - daripada pelajar-pelajar berkerakyatan negara asing kepada rakyat negara Jerman sendiri yang datang dari bandar-bandar lain.

Di alma mater penulis: TH Mittelhessen (kampus Friedberg), bilik 12 m² dalam satu apartmen kongsi 8 bilik (8-er Wohngemeinschaft/WG) boleh disewa sebanyak 202 sebulan [Studentenwerk Gießen, 2021-03-14].

Rajah 2: Bilik sewa 12 m² yang didiami oleh penulis di asrama pelajar di Friedberg (Hessen) dari September 2006 hingga November 2009.

Bilik sewa asrama selalunya menjadi pilihan utama - kerana bayaran sewa itu 'warm': yakni telah mencakupi kos Internet, elektrik, air, dan haba/pemanas. Jika sebaliknya, sewa akan dipanggil 'kalt' (sejuk).

Sekiranya pelajar memilih untuk atau tiada pilihan selain daripada menyewa bilik di rumah-rumah biasa, kos bulanan berikut perlu dipertimbangkan:

[Check24.de, 2021-03-14, isi rumah: seorang]

  • elektrik: € 36 (Friedberg), € 33 (Frankfurt)
  • gas: € 27 (Friedberg, Frankfurt): bergantung kepada jenis rumah

Kos-kos tambahan (Nebenkosten) adalah berbeza-beza mengikut ketetapan tuan rumah: haba/pemanas, khidmat penyelenggaraan lif, pengurusan sampah, dan lain-lain.

Nota selingan: Studentenwerk juga memberikan terlibat dalam hal-hal berikut:

  • pentadbiran dewan makan setiap kampus universiti
  • khidmat nasihat untuk pinjaman pendidikan (seperti PTPTN)
  • khidmat nasihat biasiwa melalui pihak ketiga
  • khidmat nasihat tentang insurans: kesihatan, liabiliti (Haftpflichtversicherung), etc
  • peluang pekerjaan sambilan untuk pelajar

Perkhidmatan Studentenwerk juga disokong melalui sebahagian daripada yuran semester setiap pelajar. Sebab itulah harga makanan di dewan makan universiti lebih murah untuk pelajar universiti, berbanding dengan harga untuk kakitangan universiti dan orang-orang luar yang datang dari tempat berdekatan. Orang-orang luar, malahan orang-orang korporat tidak segan untuk datang makan di dewan makan universiti, kerana mereka membayar harga yang setimpal dan suka dengan kualiti makanan di situ yang selalunya dikawal ketat (bersih, sihat, berpatutan).

Insurans kesihatan

Terdapat insurans jenis awam (public, gesetzlich: government-regulated) dan persendirian (private). Rata-rata pelajar memilih jenis awam. Laman web berikut menyatakan bahawa purata harga premium insurans bulanan untuk pelajar ialah € 112 [Finanztip: Krankenversicherung Student, 2021-03-14].

Dalam laman web di atas juga tertulis bahawa purata harga insurans kesihatan awam bagi pelajar bujang berumur 30 tahun ke atas ialah € 208 sebulan.

Internet

Langganan khidmat Internet hanya perlu jika pelajar tinggal menyewa di luar asrama. Untuk kelajuan download 100 MBit/s, penulis mencadangkan pelajar berbelanja tidak lebih daripada € 30 sebulan.

Rajah 3: Perbandingan harga langganan Internet jenis DSL di Check24.de (2021-03-14).

Telefon bimbit dan pakej data

Kini, kerana terdapat pelbagai syarikat telekomunikasi yang saling bersaing, semua pengguna mempunyai pilihan yang amat banyak. Penulis mencadangkan pelajar berbelanja kurang daripada € 15 sebulan untuk telefon bimbit dan pakej data.

Rangkaian WiFi yang luas di universiti (dalam bilik/dewan kuliah, perpustakaan, dewan makan) memudahkan pelajar untuk tidak memerlukan pakej data yang besar. Penulis sendiri berpuas hati dengan pakej data 2 GB sebulan dari zaman pelajar hinggalah sekarang.

Rajah 4: Perbandingan harga kad SIM termasuk pakej data untuk telefon bimbit di Check24.de (2021-03-14).

Tiket pengangkutan awam (bulanan)

Rajah 5: Contoh kad elektronik pelajar di TH Mittelhessen. Setiap semester, kad ini perlu dikemaskini di mesin-mesin tertentu dalam kampus - tempoh sah penggunaaan Semesterticket akan dikemaskini di bahagian 'Aufdruck AStA-Semesterticket'. Kad ini juga digunakan untuk membayar di dewan makan dan meminjam buku di perpustakaan universiti [THM-Benutzerkonto aktivieren, 2020-03-14].

Di negeri Hessen dan Nordrhein-Westfalen, yuran semester pelajar juga merangkumi Semesterticket: tiket pengangkutan awam yang sah digunakan sepanjang semester, selagi pelajar masih berdaftar di universiti (immatrikuliert). Jenis-jenis pengangkutan awam yang boleh digunakan dengan Semesterticket ini ialah:

  • bas
  • Straßenbahn: tram
  • S-Bahn: keretapi bawah tanah
  • U-Bahn: keretapi bawah tanah
  • Regionalbahn (RB) / Regional-Express (RE): keretapi jarak jauh

Di TH Mittelhessen - yuran Summer Semester 2021 ialah € 280.32 - termasuk € 132.95 untuk Semesterticket [THM Übersicht Semesterbeiträge, 2021-03-14].

Manakala di Frankfurt Uni. of Applied Sciences pula, yuran Summer Semester 2021 ialah € 361.07 - termasuk € 214.57 untuk Semesterticket [Frankfurt UAS: Semesterbeiträge, 2021-03-14].

Sekiranya anda masih lagi bukan pelajar universiti, kemungkinan besar syarikat pengangkutan awam di bandar anda di Jerman menawarkan harga khas untuk individu daripada kategori pelajar tanpa Semesterticket, Praktikant (intern), Auszubildende (apprentice), atau sukarelawan. Di negeri Nordrhein-Westfalen pula terdapat tiket berharga serendah € 62.20 sebulan [YoungTicket, VRR 2021-03-14].

Tiket pengangkutan bulanan tidak semestinya menjadi keperluan, kerana setiap individu mudah sahaja berbasikal untuk pergi ke mana-mana dalam bandar masing-masing.

Toiletries

Penulis selalu berkunjung ke dm atau ROSSMANN untuk membeli toiletries seperti deodoran, gel rambut, dan lain-lain.

Rajah 6 (a): Kedai ROSSMANN di jalan Zeil, berdekatan dengan stesen Konstablerwache, Frankfurt am Main.

Rajah 6 (b): Kedai dm di jalan Zeil, berdekatan dengan stesen Konstablerwache, Frankfurt am Main.

Syarikat dm dan ROSSMANN masing-masing ada laman web sebagai tempat rujukan harga terkini setiap produk yang dijual:

Bahan-bahan dapur

Penulis hanya dapat memberikan anggaran kasar di sini: € 15.00 hingga € 20.00 seminggu untuk bahan-bahan mentah berkemungkinan lebih daripada cukup untuk seorang pelajar bujang (bergantung kepada selera makan masing-masing).

Berikut ialah pasaraya-pasaraya di Jerman yang mesra poket pelajar:

  • Penny
  • Lidl
  • Aldi Süd
  • Aldi Nord
  • Norma

Bergantung kepada lokasi setiap cawangan, harga bahan-bahan mentah seperti sayur-sayuran dan daging mungkin berbeza-beza kerana bergantung kepada bekalan tempatan (region-based).

Daging ayam dan lembu halal

Pada petang Jumaat, 12 Mac 2021, penulis telah mengunjungi satu kedai runcit komuniti Turki tertentu di Frankfurt untuk meninjau harga semasa daging ayam dan lembu. Berikut ialah hasil catatan penulis sendiri:

  • Ayam seekor: € 2.99 / kg => € 3.00 / kg
  • Dada ayam: € 6.99 / kg => € 7.00 / kg
  • Betis ayam (drumstick): € 3.49 / kg => € 3.50 / kg
  • Peha + betis ayam penuh: € 1.99 / kg => € 2.00 / kg
  • Kepak ayam: € 2.99 / kg => € 3.00 / kg
  • Ayam belanda: € 5.99 / kg => € 6.00 / kg
  • Daging lembu: € 9.99 / kg => € 10.00 / kg
  • Daging cincang (lembu + kambing): € 4.99 / kg => € 5.00 / kg
Rajah 7: Seksyen daging atau Fleischerei/Metzgerei di dalam satu pasaraya komuniti Turki di Frankfurt - berdekatan dengan rumah sewa lama penulis dari 2017 hingga 2019 (bukan kedai yang dikunjungi oleh penulis pada 12 Mac 2021). Pasaraya yang bernama Intermarkt ini, sepanjang pengetahuan penulis setakat ini, ialah pasaraya halal yang terbesar di Frankfurt.

Perbelanjaan sampingan

Gunting rambut lelaki:

Penulis selalu ke kedai gunting rambut setiap 2 bulan. Sebelum zaman COVID-19, penulis masih ingat bahawa purata harga guntingan biasa ialah € 13.00 di Frankfurt. Kini harga guntingan biasa untuk lelaki telah naik kepada sekurang-kurangnya € 15.00.

Dobi layan diri (self-service):
Rajah 8: Senarai harga di satu kedai dobi layan diri berdekatan dengan rumah sewa penulis di Frankfurt.

Penulis menganggarkan harga penggunaan mesin basuh di asrama pelajar adalah serendah € 2.00 untuk sekali basuhan (sabun dan pelembut seperti Softlan: bawa sendiri).

Kesimpulan

Pengiraan kos hidup seorang pelajar bujang di Jerman adalah sangat rumit. Tetapi penulis masih berpendapat bahawa secara umumnya kos tersebut adalah rendah, sebelum mengira faktor sewa tempat tinggal.

Pada pendapat penulis, seorang pelajar bujang dapat hidup selesa di Jerman dengan wang poket bulanan dari € 800 ke atas, tanpa perlu bekerja sambilan.

Sekiranya pelajar peka terhadap keperluan masing-masing, beberapa perbelanjaan dapat dielakkan atau dikurangkan.

Penulis menggalakkan pelajar berjimat-cermat. Duit baki selepas menyelesaikan komitmen bulanan haruslah diutamakan untuk simpanan dahulu, sebelum pelajar berjoli.

Sunday, March 7, 2021

Perjalanan Pelajar Kejuruteraan di Jerman

Abstrak

Mac 2021 - Penulis telah maklum melalui facebook tentang ketibaan pelajar-pelajar Malaysia baru, terutamanya tajaan JPA, yang telah tiba di Berlin dan Köln (Cologne). Selamat maju jaya penulis ucapkan kepada mereka. Tempoh 3, 4 tahun (atau lebih - nauzubillah) berikutnya akan mencabar setiap pelajar di sini.

10 Julai 2006, Frankfurt am Main: Penulis dan rakan-rakan seperjuangan semasa tiba kali pertama di Jerman. Berlepas dari KLIA pada malam 9 Julai 2006 - ketika perlawanan akhir Piala Dunia 2006 antara Itali dan Perancis berlangsung di Berlin.
 

Tulisan ini bermatlamat untuk menunjukkan perjalanan pelajar kejuruteraan di negara Jerman, tanpa mengira latar belakang dari negara mana pun. Penulis menggunakan 2 kursus siswazah kejuruteraan (undergraduate) berikut sebagai contoh:

  • B. Sc. Mechatronik (Mechatronics Engineering) di Technische Hochschule Mittelhessen (Uni. of Applied Sciences Mittelhessen) - alma mater penulis,
  • Diplom-Ingenieur (FH) Elektronik (E & E) di Westsächsiche Hochschule Zwickau - antara universiti Jerman yang masih menawarkan ijazah Diplom (FH) - yang bertaraf lebih tinggi daripada Bachelor, dan bawah daripada Master.

In a nutshell, setiap pelajar akan melalui fasa-fasa berikut dalam kursus kejuruteraan di sini:

  • Vorpraktikum/Grundpraktikum - foundation practical training,
  • Grundstudium: foundation semesters, 3 semester pertama,
  • Hauptstudium: main semesters - subjek-subjek utama,
  • Praktikum: internship - latihan praktikal,
  • Abschlussarbeit: sama ada Bachelorarbeit atau Diplomarbeit - tesis akhir.

Fasa-fasa pengajian kejuruteraan di universiti Jerman.


Fasa 0: Vorpraktikum/Grundpraktikum

Latihan praktikal untuk kemahiran-kemahiran asas kejuruteraan, e.g.,
  • Metallbearbeitung: basic metal processing, seperti milling,
  • Schweißen: welding, kimpalan logam,
  • Basic electronics: soldering, circuits,
  • Pneumatik dan hidraulik

Fasa ini sangat digalakkan untuk dilalui SEBELUM pelajar memulakan pengajian di universiti. Tidak wajib, tetapi MESTI ditamatkan sebelum pelajar dibenarkan untuk mengambil apa-apa peperiksaan daripada Hauptstudium. Selalunya pelajar-pelajar tajaan MARA dan JPA telah pun melengkapi fasa ini di Malaysia.

2005, Kuala Lumpur: Penulis dan rakan sekelas semasa latihan praktikal Pneumatics di German-Malaysian Institute.

Fasa 1: Grundstudium (foundation semesters)

3 semester pertama ini merangkumi subjek-subjek asas seperti Mathematik, Physik, Technische Mechanik, Allgemeine Elektrotechnik dan lain-lain. Sesetengah universiti menggunakan fasa ini untuk 'menapis' pelajar-pelajar yang betul-betul layak untuk maju ke Hauptstudium, dengan mengetatkan kriteria untuk lulus peperiksaan atau menggunakan syllabus yang sukar.

Spoiler: akan ada pelajar yang drop out ketika fasa ini. Mereka akan mengambil kursus lain atau mengaji di universiti lain, sama ada bermula dari kosong semula, atau membawa kredit yang telah dikumpulkan daripada subjek-subjek yang telah lulus.
 

Fasa 2: Hauptstudium (main semesters)

Fasa ini merangkumi subjek-subjek yang lebih fokus dan mencabar, e.g., Robotik, Thermodynamik. Vorpraktikum/Grundpraktikum harus ditamatkan dengan mendapatkan pengiktirafan fakulti untuk sijil latihan asas praktikal tersebut, kerana hanya dengan pengiktirafan ini, pelajar akan dibenarkan untuk menduduki peperiksaan subjek-subjek Hauptstudium dan melalui fasa-fasa berikutnya.

Semasa semester terakhir fasa ini juga, pelajar digalakkan untuk mencari tempat di industri untuk Praktikum (internship). Maka bermulalah job hunting - menghantar CV/resumé melalui email, atau menggunakan portal-portal karier syarikat-syarikat.

Fasa 3: Praktikum dan subjek elektif

4 Mei 2009, München (Munich): Penulis dan rakan-rakan Praktikanten (interns) lain pada hari pertama di HQ syarikat automotif MAN Nutzfahrzeuge AG (kini MAN Trucks and Bus).
 
Jika rezeki memihak kepada pelajar, syarikat di Jerman akan menawarkan tempat latihan praktikal. Tempoh praktikal umumnya bergantung kepada syarat universiti: 10 minggu, 20 minggu. Elaun akan dibayar oleh syarikat dan elaun ini TIDAK tertakluk kepada cukai sepanjang tempoh wajib Praktikum itu.
 
Sepanjang pengetahuan penulis, syarikat-syarikat Jerman lebih gemar jika pelajar menjalani Praktikum lebih lama daripada 3 bulan. Jika tempoh Praktikum itu dilanjutkan, elaun yang diterima oleh pelajar akan dikenakan cukai, kerana Praktikum itu telah berubah daripada 'Pflichtpraktikum' (mandatory internship) kepada 'freiwilliges Praktikum' (voluntary internship). Cukai akan dikecualikan sekiranya elaun itu dikira sedikit, yakni kurang daripada 450 Euro seperti gaji Minijob (jarang kerana selalunya elaun ini lebih tinggi, bergantung kepada lokasi dan syarikat).
 
Penulis menggalakkan pelajar untuk membaca artikel ini, relevan untuk perspektif pelajar: Minijob: Bis 450 Euro abgabefrei verdienen .


Fasa 4: Abschlussarbeit (tesis)

Untuk memasuki fasa ini, proses yang sama seperti untuk mendapatkan tempat Praktikum akan dilalui: menghantar surat/e-mail permohonan atau menggunakan portal-portal karier syarikat-syarikat. Sekali lagi, sekiranya rezeki memihak kepada pelajar: syarikat yang sama di mana pelajar melalui Praktikum juga akan menawarkan terus tempat untuk pelajar menulis tesis Abschlussarbeit di situ. Umumnya, elaun juga akan dibayar sepanjang tempoh tersebut.

Umumnya, fasa tesis ini boleh didaftar di universiti hanya selepas pelajar telah tamat semua fasa sebelumnya: Praktikum dan lulus semua peperiksaan.

Penulisan tesis akan diselia oleh individu-individu seperti:
  • Industrieller Betreuer: industrial supervisor - selalunya bos kepada pelajar di syarikat,
  • Hochschulbetreuer/Gutachter: 2 orang profesor dari universiti: seorang sebagai penyelia dan hakim pertama untuk tesis pelajar, seorang lagi sebagai hakim kedua.
Selepas tesis dihantar kepada universiti, profesor penyelia akan menamakan tarikh untuk pelajar membentangkan tesis tersebut (viva, defense).
 
20 Disember 2011, Friedberg (Hessen): Penulis dan 2 profesor yang menjadi penyelia dan hakim tesis, selepas berjaya membentangkan Diplomarbeit penulis. Lihat link ini: Diplom-Ingenieur (FH) Mohamad Hafiz Jaafar.

 

Kesimpulan

Dengan tamatnya semua fasa tersebut, seseorang individu itu layak untuk menggunakan academic title 'B. Sc.', 'B. Eng.' atau 'Dipl.-Ing.(FH)' di negara Jerman ini. Di Jerman tiada keperluan untuk professional title 'Ir.' seperti di Malaysia.
 
Sekali lagi penulis ucapkan selamat maju jaya kepada setiap pelajar baru Malaysia di Jerman ini. Viel Erfolg, alles Gute, und toi-toi-toi!

Silakan membaca artikel-artikel lain daripada penulis tentang pengajian universiti di Jerman:
  1. Pengajian Universiti di Negara Jerman Bagi Lepasan SPM
  2. Belajar di Jerman: Modul Kursus dan Pengiraan GPA/CGPA

 

Sunday, December 6, 2020

Belajar di Jerman: Modul Kursus dan Pengiraan GPA/CGPA

Artikel ini ditujukan kepada pelajar Malaysia di Jerman yang bakal, baru, atau sudah pun memulakan pengajian di universiti masing-masing. Objektif artikel ini adalah untuk menggalakkan pelajar-pelajar merancang pengajian mereka di sini dari awal lagi.
*Artikel ini paling sesuai untuk dibaca dari skrin komputer.

Dua perkara utama yang akan dikupas dalam artikel ini ialah:

  • modul kursus
  • pengiraan GPA/CGPA

Modul kursus

Untuk memahami modul kursus masing-masing, setiap fakulti (Fachbereich) menyediakan dokumen-dokumen yang berkemungkinan dipanggil seperti berikut:

  • Prüfungordnung atau Studienordnung (evaluation/examination system)
  • Modulhandbuch (module handbook): menyenaraikan sukatan pembelajaran (syllabus)

Prüfungsordnung/Studienordnung

Satu contoh dokumen ini daripada Technische Hochschule Mittelhessen (THM),
untuk kursus Bachelor Mechatronik:

Dokumen ini pada dasarnya ialah 'perlembagaan' atau constitution setiap kursus pengajian. Ia menyatakan peraturan untuk mengambil peperiksaan, latihan praktikal (Praktikum), projek dan penulisan tesis.


Dokumen Prüfungsordnung kursus Bachelor Mechatronik di TH Mittelhessen [1].

Gambarajah berikut pula menyenaraikan modul atau subjek-subjek Semester 1 hingga 3 kursus Bachelor Mechatronik di TH Mittelhessen:

Overview semester 1 hinga 3 kursus Bachelor Mechatronik di TH Mittelhessen [1].

Antara istilah-istilah penting (keywords) yang harus diberikan perhatian dalam dokumen Prüfungsordnung/Studienordnung ialah:

  • Kreditpunkte / Leistungspunkte (credit points): jam kredit
  • Semesterwochenstunde (lecture hours): bilangan blok mingguan Vorlesung dengan 90 minit per blok.
  • Vorlesung (lecture)
  • Übung (tutorial / exercise)
  • Labor (laboratory): sesi makmal
  • Note (grade): gred

Pengiraan GPA and CGPA

GPA ialah singkatan bagi grade point average atau purata nilai gred (PNG),
Dengan memahami pengiraan GPA dan CGPA (cumulative grade point average), setiap pelajar dapat membuat pertimbangan tentang keutamaan subjek-subjek
setiap semester.

Spektrum gred di Jerman dapat disenaraikan seperti berikut:

  • 1,0 -> 1,3: hervorragend / sehr gut (excellent, very good, cemerlang)
  • 1,7 -> 2,3: gut (good, bagus)
  • 2,7 -> 3,3: befriedigend (satisfactory, memuaskan)
  • 3,7 -> 4,0: ausreichend (passed, lulus)
  • 5,0: durchgefallen (failed, gagal)

*Di Jerman, tanda koma digunakan sebagai titik perpuluhan.
Spektrum gred ini juga menunjukkan bahawa semakin rendah gred (Note) itu, semakin bagus penilaiannya.

Formula untuk pengiraan GPA dapat dirumuskan seperti berikut:
GPA = ( sum of (Gred x CP) ) / (sum of CP)

Berikut ialah contoh 2 pelajar dalam semester 1 kursus Bachelor Mechatronik daripada THM:


Contoh perbandingan gred 2 orang pelajar semester 1, kursus Bachelor Mechatronik di TH Mittelhessen.

Perbezaan antara kedua-dua pelajar dalam contoh itu ialah gred untuk subjek Elektrotechnik 1, yang membawa 10 CP. Pelajar 1 lebih cemerlang dalam subjek itu. Oleh sebab itu produk CP dan Note miliknya lebih rendah iaitu 17,0 (lihat cell E6 dan E17).

Pengajaran daripada contoh ini: pelajar harus mengutamakan subjek-subjek yang mempunyai CP yang tinggi.

Berikut pula ialah contoh pengiraan CGPA dari semester 1 hingga 3 bagi kursus yang sama:

Contoh pengiraan CGPA dari semester 1 hingga 3.

Jumlah kumulatif produk CP dan Note ialah 163.5, manakala jumlah kumulatif CP ialah 92.
Maka CGPA setelah 3 semester ialah 163.5 bahagi 92 iaitu 1.78 (hingga 2 tempat perpuluhan, lihat cell E37).

Kesimpulan

Dengan membuat inisiatif seperti spreadsheet ini, pelajar seharusnya dapat membuat projection atau pengunjuran untuk CGPA sendiri.
Projection awal ini dapat mempengaruhi motivasi pelajar untuk menumpukan usaha dalam mencapai sasaran masing-masing.

Sumber:

[1] Prüfungsordnung Mechatronik Bachelor 2020, Version 1, 2020-12-06


Friday, November 20, 2020

Demografi mahasiswa Malaysia di Jerman

Di sini penulis ingin lebih merumuskan demografi mahasiswa Malaysia di negara Jerman, setelah pernah menulis satu thread tentang topik ini di Twitter.


Latar belakang penulis dan disclaimer

  • 2008 - Setiausaha Agung MARA Kumpel (majlis mahasiswa MARA di Jerman, 2nd ranking member)
  • 2009 - Setiausaha Agung Malaysian-German Students' Society (MGSS), selama beberapa bulan sebelum meletakkan jawatan tanpa menamatkan penggal.
Oleh sebab penulis telah tamat pengajian peringkat pasca-siswazah pada awal 2015, maklumat-maklumat di bawah mungkin bercanggah dengan keadaan terkini.


Pembahagian kumpulan mahasiswa

Di dalam thread itu, saya cuba menyatakan bahawa mahasiswa Malaysia di Jerman dapat dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Tapi ini tidak bermakna setiap mahasiswa hanya tergolong dalam satu kumpulan sahaja.

 

Kluster: penaja

Gambarajah ini menunjukkan penaja-penaja mahasiswa Malaysia di Jerman.


Penaja-penaja utama mahasiswa Malaysia di Jerman.





Kluster: negeri pengajian

Negeri-negeri Jerman berikut mempunyai bilangan mahasiswa Malaysia yang teramai:

  • Bayern (Bavaria)
  • Nordrhein-Westfalen
  • Baden-Württemberg

Ada juga yang belajar di negeri Niedersachsen (Lower Saxony), Sachsen (Saxony) dan bandaraya-bandaraya Berlin, Bremen dan Hamburg.

Peta negara Republik Persekutuan Jerman [1].

Kluster: institusi persediaan (pra-universiti) di Malaysia

Sepanjang pengetahuan penulis, terdapat 3 institusi di Malaysia yang menawarkan program pra-universiti untuk pengajian di negara Jerman:

  • German-Malaysian Institute, Bangi
  • International Education Center (INTEC), UiTM Shah Alam
  • First City University College (dahulunya dikenali sebagai Kolej Bandar Utama, KBU)

Gambarajah berikut menunjukkan institusi-institusi tersebut yang dihadiri oleh pelajar-pelajar daripada penaja-penaja yang berbeza:

Institusi pra-universiti di Malaysia untuk persediaan pelajar untuk pengajian di Jerman.

Kluster: organisasi mahasiswa Malaysia di Jerman

Ada 2 pertubuhan utama yang dianggotai oleh mahasiswa Malaysia di Jerman:

  • MGSS: keahlian terbuka kepada semua pelajar Malaysia di Jerman, tidak tertakluk kepada peringkat pengajian atau penaja, tetapi didominasi oleh mahasiswa tajaan JPA.
  • MARA Kumpel: Kumpel - istilah bahasa pasar Jerman yang bermaksud rakan, untuk mahasiswa tajaan MARA.

Dahulu pernah ada polemik tentang penubuhan MARA Kumpel, kerana dibimbangi memecahbelahkan mahasiswa Malaysia di sini. Tetapi harus dipertimbangkan juga bahawa memang kesemua mahasiswa ini telah pun berkelompok dari dahulu lagi atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan (lihat kluster-kluster lain di atas).

MARA Kumpel sebenarnya lebih kepada satu jawatankuasa untuk menguruskan kebajikan mahasiswa tajaan MARA, terutamanya tentang urusan kewangan (tuntutan elaun, bayaran yuran), dan laporan keputusan peperiksaan semester.

Terdapat persetujuan tidak bertulis antara MARA Kumpel dan MGSS: ahli-ahli MARA Kumpel tidak perlu menyertai MGSS (yakni membayar yuran keahlian), kerana mereka telah pun membayar 'sumbangan' tahunan kepada MARA Kumpel. Mahasiswa MARA dibenarkan menyertai aktiviti-aktiviti MGSS. Sebagai balasan, setiap tahun MARA Kumpel, dengan bajet sendiri perlu mengatur satu aktiviti (terutamanya RENTAP) yang boleh disertai oleh ahli-ahli MGSS.

Kluster: organisasi berteraskan politik dan agama

Di Jerman juga terdapat kehadiran Kelab UMNO Jerman (2 cawangan) dan Kelab Bunga Raya Jerman. Selain itu, sejak beberapa tahun lepas wujud satu pertubuhan bernama AZIM Jerman, yang bermatlamat mengisi aktiviti-aktiviti kerohanian bagi mahasiswa Muslim Malaysia di sini.

Sumber:

[1] OnTheWorldMap


Wednesday, November 18, 2020

Pengajian Universiti di Negara Jerman Bagi Lepasan SPM

Tulisan ini adalah pelengkap untuk satu thread yang telah saya tulis di Twitter pada 2 April 2020. Di sini saya ingin berkongsi sedikit sebanyak pengalaman dan pengetahuan saya tentang pengajian peringkat ijazah di negara Jerman ini, terutamanya tentang persediaan (pra-universiti) di Malaysia.

Ketika itu thread berkenaan ditujukan kepada lepasan SPM 2019 dan bakal-bakal calon SPM 2020. Oleh sebab COVID-19 telah melanda satu dunia, nampaknya SPM 2020 semakin tidak realistik. Maka saya tujukan juga perkongsian ini untuk calon-calon SPM 2021 pula. (Thread itu ada di penghujung artikel ini di bawah sekali)

Latar belakang penulis

Penulis di Berlin.

Akademik:

  • Sijil Pelajaran Malaysia, MRSM Jasin (kini MRSM Tun Ghafar Baba)
  • German A-Level Preparatory Program, German-Malaysian Institute (GMI), Kuala Lumpur
  • Diplom-Ingenieur (FH) Mechatronics Engineering, Uni. of Applied Sciences Mittelhessen (Campus Friedberg)
  • M. Sc. Computer Vision and Photonics, Darmstadt Uni. of Applied Sciences

Cocurricular:

  • Ketua pelajar A-Levels GMI, batch 2003/2005
  • Ahli Majlis Perwakilan Pelajar GMI, 2003/2004
  • Setiausaha Agung MARA Kumpel (majlis pelajar MARA di Jerman), 2008
Bidang pekerjaan:
  • robotics
  • industrial computer vision 
  • financial services (dari pertengahan 2017 hingga kini)

Langkah pertama selepas SPM

Selepas tamat SPM, bakal pelajar harus menyelidik apakah program-program yang ditawarkan oleh MARA dan JPA. Bagi mereka yang tidak memerlukan biasiswa yakni bakal pelajar persendirian, bolehlah merujuk terus kepada program A-Level di gmi.edu.my.

Persediaan di Malaysia dijangka mengambil masa setahun setengah, dengan intake setahun sekali, pada bulan Julai.

German-Malaysian Institute, kini di Bangi.

Program A-Level di GMI kebiasaannya disertai oleh pelajar tajaan MARA, JPA, yayasan tertentu dan persendirian. Majoriti pelajar JPA selalunya menjalani program persediaan di INTEC UiTM dan First City Universiy College (dahulunya dikenali sebagai KBU). Saya juga telah dimaklumkan bahawa sudah pun ada pelajar-pelajar MARA yang juga mengikuti persediaan di INTEC.

Penulis bersama rakan-rakan sekelas di GMI Kuala Lumpur.
 

Dari program persediaan di GMI ke negara Jerman

Laluan ke Jerman melalui GMI dapat dirumuskan seperti berikut:

  1. A-Levels (Physics, Mathematics, Chemistry) + bahasa Jerman hingga tahap pertengahan + latihan asas industri - di Malaysia (22 bulan)
  2. Kursus persediaan akhir bahasa Jerman intensif + ujian terakhir bahasa Jerman tahap universiti - di Jerman (6 bulan).
    • di sini, pelajar-pelajar akan dibahagikan kepada kumpulan yang akan menjalani kursus intensif bahasa Jerman di institut yang berbeza.
  3. Universiti: pengajian bermula dari semester pertama

Kursus-kursus kejuruteraan di negara Jerman

Contoh-contoh kursus teknikal yang boleh dipilih:

  • Mechatronics engineering
  • Technical computer science
  • Physikalische Technik (susah untuk diterjemahkan)
  • Optical engineering and industrial computer vision
  • Plastics engineering
  • Chemical engineering, etc

Kenapa belajar di negara Jerman

  • Kos pengajian universiti dan kos hidup pelajar yang rendah
  • Kelengkapan universiti awam yang sangat baik
  • Accessibility untuk bahan-bahan ilmiah (perpustakaan dan akses percuma untuk scientific research articles)
Penulis semasa mengulangkaji subjek Robotik untuk peperiksaan semester.
  • Teknologi tinggi di industri - tidak perlu dipertikaikan lagi.
 
Penulis semasa bekerja dalam bidang robotik di Jerman, tahun 2016.
  • Lokasi Jerman yang strategik untuk mengembara ke negara-negara Eropah yang lain. 
Penulis dan rakan-rakan di Camp Nou - stadium rumah FC Barcelona

Penulis dan rakan-rakan di Istanbul

Penulis dan rakan-rakan di Saint Peter's Square.
  • Reputasi universiti-universiti awam Jerman: kelulusan dari Jerman akan memudahkan anda untuk mencari pekerjaan di dalam Jerman.

Fachhochschule, Hochschule dan Universität

Majoriti pelajar Malaysia akan mengaji di Fachhochschule atau Hochschule (university of applied sciences). Ada juga yang memilih Universität. Kedua-dua sistem universiti tersebut berbeza.

Di Fachhochschule (FH) atau Hochschule (HS), pengajian lebih menekankan sistem praktikal: lebih sesi makmal & latihan industri.

Manakala di Universität pula terdapat sistem klasik yang lebih mengutamakan pengetahuan teori. Universität juga menawarkan pengajian sehingga peringkat PhD.

Kedua-dua universiti menawarkan ijazah Bachelor dan Master.

Kelebihan di Fachhochschule/Hochschule:

  • Nisbah bilangan pelajar kepada pensyarah lebih rendah berbanding di Universität.
  • Saiz kuliah atau kelas lebih kecil - maka mudah untuk mendapatkan perhatian atau pertolongan daripada pensyarah.

Pesanan kepada pelajar-pelajar Malaysia di Jerman oleh MEC

Malaysia Engineering Community atau MEC - ialah satu pertubuhan baru yang ditubuhkan oleh sekumpulan jurutera Malaysia di Jerman, yang majoritinya terdiri daripada graduan universiti-universiti Jerman. Satu soal selidik telah diadakan pada bulan Julai 2020 tentang nasihat-nasihat yang ingin dikongsikan dengan bakal-bakal pelajar di negara Jerman. Graf di bawah merumuskan nasihat-nasihat tersebut, mengikut undian:

Tips oleh MEC untuk pelajar-pelajar Malaysia di Jerman.
 

Disclaimer dan akhir kata

Ada kemungkinan maklumat-maklumat di atas telah berubah mengikut keadaan semasa.
 
Banyak cabaran yang akan dihadapi oleh pelajar-pelajar Malaysia di perantauan. Saya memilih untuk tidak menghuraikan pengalaman milik diri sendiri mahupun rakan-rakan lain di blogpost ini. Hanya off the record sahaja.
 
Akhir kata, jika anda memilih untuk ke Jerman, saya ucapkan Viel Erfolg - selamat berjaya.
Penulis di Burg Eltz (Eltz Castle).

 

Saturday, October 24, 2020

Events during my blogging hiatus: Part 4 (final)

Part 4: Career change into financial services.

After years of commuting almost everyday from the city Frankfurt to Darmstadt, first for my graduate school at Hochschule Darmstadt and then to my jobs in that city, I had a thought of finding a job in Frankfurt, where I live since October 2013.

Switching field

I reckon that the Hessian cities Darmstadt, Rüsselsheim, and Wiesbaden are suitable for people looking for engineering jobs, whereas Frankfurt is more to financial industry, especially banking. The first challenge is to convince prospective employers to hire someone from an engineering background like myself.

I can still recall my last conversation with a senior colleague from my previous job in Darmstadt-Eberstadt, during our train ride after work. I told him about my wish to jump into finance, to which he said go ahead - "In the end of the day, what counts is the money you bring back to your dinner table."

TLDR

Late July 2017, I received a job offer as a junior developer in a financial services company, here in Frankfurt.

Sometime later in October 2017, I moved into a new rental apartment in the Frankfurt's district Gallus with another fellow Malaysian.

After 2 years living there, we moved elsewhere separately, having made our jobs stable.

Now in 2020, I am still working at the same place and satisfied being there. I have had eventful challenges at this job, but I thrived. There are always rooms for improvement.


I have also been spending some hours once every week attending Japanese language class in the city center. I intend to travel alone to Japan in the future, taking at least one full month away from my work.

Conclusion

I have not entirely changed my career: I still practice software engineering albeit in an entirely different field. What I have abandoned are the fields of robotics and computer vision. I doubt that I will return to either of those two fields, especially considering the effects of the COVID-19 pandemic in 2020.